Każdy nauczyciel wie, jak ważne jest doskonalenie zawodowe. Jeden z podstawowych powodów, dla których uczestniczymy w szkoleniach, kursach czy warsztatach jest bardzo pragmatyczny – wymaga od nas tego państwo, dyrektor. Nazywając rzeczy po imieniu: zdobywanie nowych zaświadczeń jest wymagane, kiedy chcemy otrzymać awans zawodowy. Warto jednak przyjrzeć się tematyce oferowanych szkoleń i znaleźć w nich coś, co nas zainteresuje, zainspiruje i przyniesie wymierne korzyści w codziennej pracy. Oferta szkoleń jest tak bogata, więc przy odrobinie chęci każdy znajdzie dla siebie coś, co pozwoli mu połączyć  przyjemne z pożytecznym.

Po co w ogóle doskonalenie zawodowe nauczycieli?

Pogłębianie wiedzy z zakresu metodyki pozwala nam tworzyć ciekawsze ćwiczenia, a w rezultacie mocniej angażować uczniów w proces nauczania – uczenia się. Z kolei różnego rodzaju warsztaty poświęcone dziedzinie, której nauczamy, nie raz uświadamiają, że na dany problem możemy spojrzeć z innej perspektywy. Ja ucząc się czegokolwiek, zawsze sobie jeszcze zadaje dwa pytania. Pierwsze: w jaki sposób daną metodę/pomysł/działanie mogę wykorzystać w szkole. Drugie: czy tę metodę/pomysł/działanie można wykorzystać w życiu codziennym?

Od wielu lat borykam się z pewnym problemem (choć bardziej to błogosławieństwo), że czytając cokolwiek, oglądając, słuchając, rozmawiając z kimś, czy idąc na spacer – każde to działanie inspiruje mnie do stworzenia lekcji. Nie potrafię inaczej odbierać rzeczywistości, jak przetwarzać ją na szkolne działania. Myślę, że macie podobnie. Jeśli tak, to doskonalenie zawodowe nie równa się dla Was z samym potrzebnym papierkiem, a stanowi wstęp do lepszej jakości nauczania.

Co więcej, jeśli się sami uczymy, zdobywamy nowe umiejętności bądź próbujemy zaprzyjaźnić się z technologiami, które do tej pory były raczej naszym wrogiem – a uczniowie widzą to, chętniej będą nas naśladować. Dlaczego?  Jeśli zdobytą na szkoleniu wiedzę zechcemy przetestować w praktyce i odniesiemy sukces, to na pewno któryś z uczniów zapyta: „Skąd pani wzięła ten pomysł?”. Możemy też otwarcie powiedzieć klasie, że uczestniczyliśmy w pewnym kursie i bardzo chcielibyśmy spróbować czegoś nowego. Uczniowie chętniej podejmują wysiłek i się starają, jeśli widzą, że i nauczyciel się stara. Bo nie ma chyba nic bardziej mobilizującego niż nauczyciel, któremu zależy na uczniu.

Doskonalenie zawodowe nauczycieli poprzez kursy internetowe?

Przed rewolucją informatyczną nauczyciele mogli korzystać tylko ze szkoleń, warsztatów czy kursów stacjonarnych, które były organizowane w ich miejscowości lub pobliskim mieście. Nie rzadko też trzeba było jechać dalej, by przez cały dzień (lub dwa) uczestniczyć w wymagającym szkoleniu. Obecnie sprawa wygląda o wiele lepiej, bo możemy doskonalić się zawodowo, nie wychodząc z domu! Ja jestem ogromną fanką takiej metody zdobywania czy pogłębiania wiedzy. Często uczestniczę w webinarach (internetowych seminariach online) z różnych dziedzin, prowadzę nawet specjalny zeszyt do robienia notatek z takich wydarzeń, dlatego niesamowicie cieszy mnie fakt, że coraz bardziej popularne stają się kursy online dla nauczycieli. Dlaczego jest to świetne rozwiązanie? Dzięki kursom internetowym:

– Zaoszczędzamy czas na dojedzie do miejsca szkolenia;

– Uczymy się tam, gdzie chcemy (i gdzie mamy Internet ;)), w związku z czym możemy sobie w domu zaaranżować komfortowy kącik do nauki;

– Uczmy się, kiedy chcemy – nie musimy x godzin spędzać w danym miejscu, materiał możemy sobie podzielić na takie partie, które są dla nas optymalne. W dodatku możemy zdobywać wiedzę, o której chcemy godzinie – ograniczają nas jedynie nasze obowiązki.

– Robimy przerwy, kiedy chcemy – przy niektórych kursach możemy sobie zrobić nawet kilkudniową przerwę, a nie tylko 10 minutową na kawę 😉

– Zaoszczędzamy pieniądze – za większość kursów online zapłacimy zdecydowanie mniej niż w przypadku kursu odbywającego się stacjonarnie.

Kursy online dla nauczycieli, które polecam

Kiedyś pojawił się na moim blogu wpis o dostępnych kursach online lub webinarach dla nauczycieli. Dziś chciałabym się z Wami podzielić moimi doświadczeniami związanymi z konkretnymi kursami Wydawnictwa Operon. Dlaczego zdecydowałam się właśnie na to wydawnictwo? Ze względu bogatą ofertę kursów internetowych. Zauroczyła mnie ich różnorodna tematyka – od bardziej ogólnych kursów, przeznaczonych dla każdego nauczyciela, po kursy dla dyrektorów, którzy stoją przed wyzwaniem, jakim jest wprowadzenie zmian w szkole w ramach „Dobrej zmiany”. Miałam oczywiście niemały problem w związku z wyborem kursu dla siebie, bo nie ukrywam, że najchętniej zrealizowałam wszystkie.

Jeśli obserwujecie mojego Instagrama, to doskonale wiecie, na co padł wybór. 🙂  Skusiłam się na : „Design Thinking – zaprojektuj swoją edukację!”, „Metoda WebQuest – jak dobrze wykorzystać potencjał mediów elektronicznych w metodzie projektu” oraz „Pokolenie Z – czy potrafisz rozmawiać ze swoim uczniem”.

Moje motywacje co do wyboru były dość proste: po pierwsze ciekawość, po drugie każdy z tych tematów jest mi w jakimś stopniu bliski. O „design thinking” dowiedziałam się trochę podczas dydaktyki i chciałam zanurzyć się w temacie nieco bardziej. Jestem miło zaskoczona, jak bardzo praktyczny jest to kurs, bo w zasadzie wiedzę, jaką wynoszę z tego kursu zaczęłam stosować w swoim życiu, np. planując przestrzeń pracy. „WebQuest” wybrałam, ponieważ lubię metodę projektu w wersji „analogowej”, chętnie więc dowiem się, jak można ją wykorzystać w formie elektronicznej. A dlaczego „Pokolenie Z”? Bo jemu w dużej mierze poświęcam swoją pracę magisterską i żałuję, że wcześniej się nie zapisałam na ten kurs, ponieważ łatwiej by mi było opisać pewne zjawiska.

 

Jak wygląda kurs online

Każdy wydawca kursów internetowych dla nauczycieli przygotowuje nieco inną procedurę zapisywania się na kursy, realizowania ich oraz zdawania egzaminów. W przypadku kursów online Wydawnictwa Operon zapisy na dane kursy są ograniczone czasowo (trwają kilka tygodni). Przed zapisaniem się wiesz już:

Jakim dokładnie zagadnieniom został poświęcony – czyli poznajemy program kursu, dzięki czemu nie mamy wątpliwości, czy dany kurs jest dla nas odpowiedni.

Kto jest autorem – kursy są tworzone przez specjalistów, czasem są to pojedyncze osoby, czasem minizespoły. Wiedza na temat kompetencji, czy dorobku autora czasem może rozwiać nasze wątpliwości.

Dla kogo – niektóre kursy są dedykowane np. dyrektorom, inne wszystkim nauczycielom niezależnie od dziedziny, której nauczają.

Z ilu modułów się składa i ile godzin zajmuje – dzięki temu wiemy ile czasu możemy poświęcić na realizację kursu, możemy również rozłożyć to w czasie.

Do kiedy trwa – „deadline” kursów jest na tyle długi, by można było na spokojnie realizować moduły i jednocześnie jest motywatorem do działania, by nie odkładać modułów w nieskończoność.

Harmonogram – moduły udostępniane są w określonym czasie, np. co tydzień. Pozwala to na odpowiednie zaplanowanie działania. Materiały są gromadzone w archiwum danego kursu, więc jeśli „przegapiliśmy” jakiś moduł, nie przepadł on, tylko czeka na nas w zakładce.

Ile kosztuje egzamin sam udział w kursie jest darmowy, natomiast egzamin jest odpłatny, ponieważ po jego zdaniu otrzymujemy imienny certyfikat ukończenia kursu, który można wykorzystać, np. w dokumentacji do awansu zawodowego. W zależności od kursu cena egzaminu może się wahać od 40 do 50 zł.

Kursy online Operonu składają się z materiałów w postaci PDF, wideo, audio i prezentacji. Kursy, w których ja uczestniczę posiadają również forum, na którym mogę się dzielić swoimi pomysłami, wątpliwościami czy pytaniami z innymi kursantami oraz autorami kursów. Dodatkowo w ramach niektórych kursów prowadzone są wirtualne klasy lub webinaria. Kursy internetowe, w których uczestniczę oprócz teorii, zawierają konkretne przykłady/realizacje oraz ćwiczenia do samodzielnego wykonania w ramach praktycznego wykorzystania wiedzy. Poniżej nawet możecie zobaczyć moje notatki.

A Wy – w jaki sposób doskonalicie się zawodowo?