Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób kształtować u swoich uczniów umiejętność uczestniczenia w dyskusji w taki sposób, by każdy mógł zabrać w niej głos, to mam dla Ciebie idealne narzędzie. Na końcu wpisu znajdziesz również materiał do pobrania, który możesz wykorzystać na swoich zajęciach.

Dyskusja żetonowa

Dyskusja żetonowa to forma dyskusji w kilkuosobowej grupie. Czym się charakteryzuje? Dyskusję żetonową od tradycyjnej dyskusji odróżnia cel oraz sposób monitorowania pracy grup.

  • W dyskusji żetonowej jednym z celów jest wzięcie udziału w rozmowie wszystkich członków grupy.
  • Tobie, jako prowadzącemu/cej zajęcia łatwiej monitorować, na jakim etapie dyskusji są poszczególne zespoły oraz kto, ile razy już się udzielił w rozmowie.

Co zyskują uczniowie? Poczucie, że ich głos jest ważny, ponieważ każdy w czasie rozmowy musi wypowiedzieć się określoną liczbę razy. Uczniowie uczą się również uważnego słuchania, szacunku do osoby mówiącej oraz cierpliwości.

Co jest potrzebne do przeprowadzenia dyskusji żetonowej?

Tak naprawdę wszystko to, co może symbolizować żeton. Mogą to być: tic taki, guziki, kamyki, plastikowe nakrętki, etc. Ja na potrzeby lekcji przygotowałam własne żetony, które możesz pobrać i wykorzystać na swoich zajęciach. Liczba żetonów jest uzależniona od tego, ile razy w ciągu rozmowy powinien zabrać głos każdy uczeń. Oznacza to, że jeśli chcesz by, każdy uczeń przynajmniej dwa razy wypowiedział się w danej grupie, to musisz przygotować: 2 x liczba członków grupy a potem pomnożyć to przez liczbę grup.

Oprócz tego ważny jest materiał, czyli temat, na jaki mają dyskutować uczniowie. Każda grupa może mieć taki sam temat lub zróżnicowany – w zależności od tego, co chcesz osiągnąć.

Pamiętaj również o ustawieniu sali. Przestrzeń ma ogromne znaczenie, dlatego najlepiej przed zajęciami ustawić ławki/stoły  w taki sposób, by sprzyjały rozmowom w grupach kilkuosobowych.

Jak przeprowadzić dyskusję żetonową?

Jeśli masz już żetony, temat oraz przygotowaną przestrzeń, to możesz wprowadzić swoich uczniów w tajniki dyskusji żetonowej. Jeśli rozpoczynasz przygodę z tą metodą, to zanim przedstawisz zasady, warto uczniom opowiedzieć o celu takiej dyskusji oraz korzyściach. Dzięki temu uczniowie nie będą się zastanawiać po co,to robią, tylko skupią się na rozmowie.

Jak skutecznie przeprowadzić dyskusję żetonową?

Po przedstawieniu zasad, podzieleniu klasy na mniejsze zespoły oraz rozdaniu żetonów, możesz przystąpić do rozdania tematów rozmów. Dzięki temu, że uczniowie zabierając głos, odkładają na środek swój żeton, wiesz ile osób wypowiedziało się oraz kto, tego jeszcze nie zrobił. Mając nawet kilka grup jesteś w stanie monitorować, na jakim etapie są dyskusje. Na koniec ćwiczenia warto, by na forum pojawiły się wnioski, do jakich w trakcie dyskusji doszły poszczególne grupy. Mogą to być propozycje rozwiązania problemu, refleksja nad postępowaniem, itd. – wszystko zależ od tego, jaki temat przygotowałaś/łeś.

Jeśli chcesz skorzystać z przygotowanego przeze mnie wzoru żetonów, to możesz go pobrać TUTAJ

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie dyskusji żetonowej, pisz śmiało! A jeśli sam/a stosujesz ciekawe metody na dyskusje w klasie, to koniecznie podziel się nimi w komentarzu!