Trzymam w ręce książkę, która (myślę) jest znana doświadczonym Czytelnikom. Dziś nie chcę pisać o samej fabule, narracji czy bohaterach „Charliego i fabryki czekolady”, chcę się skoncentrować na konkretnym wydaniu, które uważam za godne uwagi. Mowa oczywiście o pozycji z serii „Lektura z opracowaniem” Wydawnictwa Znak Emotikon.

Lektura z opracowaniem, ale jakim!

Postanowiłam przyjrzeć się nowym wydaniom niezapomnianych książek dla dzieci, ponieważ są one uzupełnione o „opracowanie”. Nie nazwałabym go jednak opracowaniem, tylko zaproszeniem Młodego Czytelnika do fascynującej przygody, jaką jest czytanie. Nie jest to opracowanie rozumiane jako dołączenie do książki: streszczenia, charakterystyki postaci, zarysu problemu itd., które łączy się z  pozbawieniem Czytelnika tego, co jest ważne – przyjemności czytania. To przede wszystkim przygotowanie Młodego Czytelnika do uważnej lektury.

Niezwykłość lektury

Książka „Charlie i fabryka czekolady” została opatrzona wstępem do Czytelnika. Nie jest to też zwyczajny wstęp, to rozpoczęcie dialogu z młodym odbiorcą:

W jaki sposób powieść pt. „Charlie i fabryka czekolady” znalazła się w Twoich rękach? Był to Twój samodzielny wybór czy otwierasz tę książkę dlatego, że jest szkolną lekturą? A może to koleżanki lub koledzy polecili tę opowieść, bo sami czytali ją z przyjemnością i zainteresowaniem? Niezależnie od okoliczności, którymi mogły być przecież także prezent pod choinkę lub na urodziny czy przypadkowy wybór w stacjonarnej lub internetowej księgarni, dobrze się stało, że przed Tobą spotkanie z tym niezwykłym utworem.

Zadanie pytań o to, jak konkretna książka trafiła w nasze ręce uświadamia, że spotkanie z książką zaczyna się dużo wcześniej. Dodatkowo może ono stanowić dla nas ważną, osobistą opowieść, wiązać się ze wspomnieniami i przeżyciami, zanim jeszcze zaczniemy czytać pierwsze zdania powieści. Z kolei deklaracja, że jest to „niezwykły utwór” rodzi w odbiorcy pytania o to, co stanowi o tej niezwykłości, intryguje na tyle, że Młody Czytelnik chce zaspokoić swoją ciekawość. Może ją zaspokoić tylko w jeden sposób – rozpoczynając lekturę.

Opracowanie

Po wstępnie znajduje się 6 zadań „Przed przeczytaniem książki”, których celem jest przygotowanie odbiorcy do poznawania świata przedstawionego, bohaterów oraz fabuły. Są to zadania różnego typu, skupione na tym, co Młodemu Czytelnikowi bliskie – doświadczenia oraz na samodzielnym poszukiwaniu informacji w różnych źródłach.

Mój kot poleca tę książkę i zadania „W trakcie czytania”

 

Na kolejnych stronach z kolei Czytelnik dostaje wskazówki, co może zrobić w trakcie czytania. Te zadania uczą pracy z tekstem, czegoś, co wydaje mi się, że jest mocno zaniedbywane w polskiej szkole. Niby czyta się teksty, niby się szuka informacji, niby potem się pisze charakterystyki, ale zupełnie gubi się przy tym przyjemność obcowania z lekturą. Ćwiczenia ta stanowią dla Młodego Czytelnika pewien drogowskaz, dzięki któremu nie musi on błądzić podczas czytania. Ponadto zmuszają do uważnego czytania, notowania oraz podejmowania refleksji. Są również działaniami wstępnymi do tworzenia własnej opinii na temat książki.

Polecam gorąco to wydanie nie tylko Młodym Czytelnikom, którzy chcą być świadomymi odbiorcami tekstów kultury, również nauczycielom, którzy poszukują zadań/ćwiczeń zachęcających do lektury lub pracy z tekstem.