Jak wygląda czytanie lektur w Twojej szkole, klasie?
Dla mnie umiejętność uważnego czytania jest umiejętnością kluczową. Dlatego poświęcam na nią sporo czasu w klasie. Lektury czytamy na różne sposoby – niektóre zaczynamy wspólne czytać, inne czytamy rozdziałami na lekcji (wybrane rozdziały do przeczytania w domu) – tak, aby każdy był w tym samym miejscu. O moich sposobach pracy z lekturą na lekcji języka polskiego możesz więcej przeczytać w tekście „Jak oswoić lektury szkolne?”.
Staram się tak dobierać działania na lekcji, aby rozbudzić ciekawość uczniów i zachęcić ich do poszukiwania w książce (w źródle). Jednym z takich sposobów jest DrużynowyQuizLekturowy którym zastępuję popularne w szkole testy z lektur. O tym, jak przeprowadzić quiz lekturowy oraz dlaczego go wybieram przeczytasz w tym wpisie.

Drużynowy Quiz Lekturowy – KROK PO KROKU

1️⃣ Klasę dzielę na trzyosobowe drużyny.
2️⃣ Każda z drużyn dostaje ode mnie kartkę na zapisywanie odpowiedzi. W pierwszej kolejności uczniowie zapisują na niej nazwę swojej drużyny oraz jej skład.
3️⃣ Kiedy wszystkie drużyny są gotowe, przedstawiam przebieg quizu, mówię, ile jest wszystkich pytań oraz wyjaśniam zasady gry.
4️⃣ Rozpoczynam quiz. Zanim przeczytam pytanie, przedstawiam za ile jest punktów pytanie oraz ile czasu drużyny mają na odpowiedź.
Zadaję pytanie i monitoruję pracę grup. Pytanie powtarzam powoli kilkukrotnie.
5️⃣ Informuję uczniów, o tym, że minęła połowa czasu na zapisanie odpowiedzi. Po czym dalej monitoruję pracę i w razie potrzeby powtarzam pytanie.
6️⃣ Po wyznaczonym czasie zaczynam mówić za ile punktów jest kolejne pytanie oraz ile czasu uczniowie mają na odpowiedź. Zadaję pytanie i powtarzam procedurę jak w punkcie 5.
7️⃣ Po ostatnim pytaniu daję uczniom minutę na przejrzenie swoich odpowiedzi. Po czym uczestnicy oddają mi karty z odpowiedziami.
8️⃣ Odpowiedzi sprawdzam w ciszy i spokoju, więc nie na lekcji. Ostatnim razem uczniowie czekali na następną lekcję, by dowiedzieć się, która drużyna wygrała.
9️⃣ Tworzę dyplomy, na następnie na kolejnej lekcji wręczam dyplomy imienne, informując, ile punktów zdobyła dana drużyna i które zajęła miejsce.

Co można zyskać dzięki quizowi? Co zyskują na tym moi uczniowie?

✅ Moi uczniowie w małych grupkach mogą swobodnie wymienić myśli, zweryfikować swoje przypuszczenia lub wiedzę. Każdy jest wysłuchany.
✅ Uczniowie swobodnie korzystają z książek podczas quizu – i sięgają po nie, by znaleźć dowody, cytaty. Dla mnie jako nauczyciela to jest bardzo ważne – jeśli czegoś nie jesteś pewien, po prostu sprawdź, poszukaj.
✅ Jest jakaś rywalizacja, ale! To dzięki drużynie osiąga się sukcesy, nie samodzielnie( w tym wypadku). Dzięki temu uczniowie uświadamiają sobie, że ważne jest to, aby pewne kwestie mówić i wspólnie dać odpowiedź.
✅ Dyplomy imienne wzbudziły ogromne podekscytowanie. Uczniowie będący na ostatnim miejscu piszczeli z radości. Oprócz dyplomów uczniowie otrzymali ode mnie nagrody w postaci ocen z aktywności (pozytywne oceny, bo wszyscy pracowali).
✅ Ja dzięki monitorowaniu prac grup wiedziałam, jak przebiegał proces myślowy danej drużyny, jak szukali odpowiedzi, jak podzielili się zadaniami (kto notował, które osoby wyszukiwały dowodów). Moim celem jest zachęcić uczniów do sięgania po książkę, pokazania im, że czytanie (uważne czytanie) może być przyjemne i przydane w życiu.
Przy okazji „Charliego…” – żadna z drużyn nie odpowiedziała poprawnie na jedno pytanie: Dlaczego pan Wonka wybrał Charliego i jemu zdecydował się podarować fabrykę? Kto z Was zna odpowiedź?