Małymi krokami zbliża się koniec roku szkolnego. Po nim natomiast nastąpi nowy – pełen zmian, niepewności i rozterek związanych ze skutkami reformy edukacji. Nauczycieli czekają pracowite wakacje, wypełnione zaprzyjaźnianiem się z nową podstawą programową, a co za tym idzie – przemyśleniem na nowo swojego sposobu pracy oraz zaplanowaniem kolejnego roku na zupełnie innych zasadach.

Dostosowywanie się do zmian może być czasem frustrujące, zwłaszcza, gdy trzeba zapoznawać się równocześnie z dwoma nowymi narzędziami, bo stare okazują się bezużyteczne. W przypadku pracy nauczyciela jego narzędziami są: podstawa programowa (od której jest uzależniony) oraz podręcznik (który wybiera sam). Nie lada zadaniem jest wybrać narzędzie, które posłuży nam przez wiele lat. Bo właśnie czegoś takiego poszukują nauczyciele: czegoś, co będzie funkcjonalne, wysokiej jakości i spodoba się również uczniom. Czegoś, z czym będziemy mogli współpracować przez kilka lat, jeśli nie dłużej.  Czegoś, z czym będziemy mogli się zaprzyjaźnić, bo przecież podręcznik powinien być przyjacielem nauczyciela, pewnym oparciem, inspiracją, nie tylko zwykłym narzędziem.

Pewnie część z Was właśnie zmaga się z problem jakim jest wybór odpowiedniego podręcznika, który będzie w pełni realizować standardy nowej podstawy programowej i z którym można się zaprzyjaźnić. Ciekawa jestem, czym się kierujecie, wybierając dany podręcznik. Co jest dla Was najważniejsze? Jakie cechy sprawiają, że akurat z tym podręcznikiem chcecie się zaprzyjaźnić?

Dla mnie najważniejsze są: funkcjonalność, która jest wynikiem dobrze przemyślanego i zaplanowanego rozkładu materiału a także podejście autorów do ucznia. Może to wydawać się dziwnie bądź śmieszne, ale nie znoszę, gdy autorzy podręczników traktują jego odbiorców jak istoty odtwórcze. Po czym to poznać? Po zadaniach jakich jest mnóstwo, a których polecania brzmią: spośród podanych przymiotników wybierz te, które najlepiej określają cechy bohatera. Takie polecenie znalazłam w podręczniku (nie wskażę jakim) do liceum (!). Jeśli natomiast widzę zadanie, które pobudza wyobraźnię ucznia, wyzwala w nim kreatywność, zmusza do zastanowienia się, wiem, że mogę zaufać twórcom i że z pewnością zaprzyjaźnię się z danym podręcznikiem.

W tym wpisie właśnie chciałabym się z Wami podzielić jednym zadaniem, które ukazuje moim zdaniem idealne podejście do ucznia – jako kogoś odpowiedzialnego i kreatywnego. Jak wiecie, niezwykle cenię publikacje Wydawnictwa Operon, z którym udało mi się nawiązać kontakt i dzięki temu mogę się z Wami podzielić ciekawym ćwiczeniem pochodzącym z nowego podręcznika do klasy siódmej (przygotowanego zgodnie z nową podstawą programową),  jeszcze zanim publikacja ta trafi na rynek. (Tu możecie zobaczyć jak wygląda podręcznik wewnątrz) Ćwiczenie to swobodnie możecie wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej lub utrwalającej wiedzę o imiesłowach.

( pobierz zadanie)

Realizuje ono następuje standardy

KLASA STANDARD
VI I.1.5); I.1.8)
VII II.1.1); II.1.2); II.1.3); III.1.2)

 

Głównym celem zadania jest utrwalenie nowopoznanych treści językowych (imiesłowy) przy pomocy atrakcyjnego tekstu literackiego oraz twórczości własnej uczniów. Ćwiczenie to kształtuje również umiejętność pracy w grupie za pomocą metody miniprojektu. Uczniowie otrzymują polecenie ze wskazówkami, które usprawnią ich pracę oraz jasno określonymi wymaganiami/oczekiwaniami, dzięki czemu nie ma pytań w klasie 😉 My jako nauczyciele możemy tylko przechodzić od grupy do grupy i monitorować postępy naszych podopiecznych. Nauczanie poprzez praktykę! Na koniec można urządzić konkurs, w którym jury będzie cała klasa, dzięki czemu wykorzystamy elementy oceny koleżeńskiej (jakie ma zalety, to sami wiecie).

Jeśli chodzi o sam podręcznik, to jego zawartość obejmuje treści z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego, a także kształcenia językowego.  Ułatwia to uczniowi zrozumienie zawiłości polskiej ortografii, interpunkcji, gramatyki języka polskiego, a także zastosowanie zasad gramatycznych i ortograficznych w praktyce – zawarto w nim serię ćwiczeń, zawierających przykłady z życia wzięte. Propozycje różnorodnych tematów projektów oraz prac grupowych zachęcają do współpracy w grupie, kształtowania kompetencji społecznych, inspirują do realizacji ciekawych zagadnień.

Jeśli jesteście ciekawi podręczników do szkoły podstawowej wydawnictwa Operon opracowanych w oparciu o nową podstawę programową, to zachęcam do zapoznania się z nimi.

Czekam na Wasze odpowiedzi w sprawie kryteriów wyboru idealnego podręcznika, z którym można się zaprzyjaźnić.