Zasatanawiasz się, w jaki sposób podsumować semestr nauki z uczniami_uczennicam? Szukasz inspiracji do przygotowania pytań dla uczniów_uczennic w związku z końcem semestru? Może potrzebujesz gotowych materiałów do pobrania, z których możesz od razu skorzystać na lekcji online lub stacjonarnej? Jeśli jeśli odpowiedziałaś_odpowiedziałeś twierdząco, na któreś z powyższych pytań, to materiały, które przygotowałam są dla Ciebie!

Podsumowanie – uniwersalna prezentacja

Przygotowałam dla Ciebie narzędzie uniwersalne, które pomoże Ci z uczniami_uczennicami podsumować nie tylko semestr, ale np. zakończenie projektu czy innej pracy ucznia_uczennicy. Ja z tych pytań korzystam często na godzinie wychowawczej jako pretekst to autorefleksji uczniów_uczennic. Często te pytania stają się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co ważnego albo trudnego się wydarzyło.

Prezentację można wykorzystać zarówno w warunkach stacjonarnych jak i online. Można skorzystać ze wszystkich pytań lub z wybranego slajdu – wszystko zależy od Ciebie i celu zajęć. Korzystając z prezentacji w trybie stacjonarnym, robiłam to na różne sposoby, np. uczniowie_uczennice zapisywali odpowiedzi w swoich Zeszytach Pisarzy, czyli zeszytach do języka polskiego (w pandemii założyliśmy dzienniki i od zapisu kilku zdań w nich rozpoczynaliśmy każde zajęcia); innym razem np. radości i trudności zostały zapisywane na karteczkach post-it, a następnie wrzucane do kartonowego pudła – potem wyciągałam po jednej karteczce i czytałam na głos (jeśli ktoś nie chciał, aby jego odpowiedzi były odczytane, to nie wrzucał karteczki do pudła).

Pobierz prezentację i sprawdź, czy widzisz jej zastosowanie na swoich zajęciach. Potem koniecznie daj mi znać, co się wydarzyło na zajęciach!

Podsumowanie semestru – karta pracy dla ucznia_uczennicy

Zajęcia z wychowawcą to dobra okazja do samooceny uczniów_uczennic. Mam tutaj na myśli samoocenę swoich mocnych stron oraz obszarów do rozwoju. Pytania te warto regularnie zadawać swoim uczniom_uczennicom – dzięki temu tworzą nawyk myślenia o pewnych zdarzeniach (np. porażkach) jako okazjach do uczenia się. Często takie pytania uświadamiają młodym ludziom, co sprawia im radość, w czym zrobili postęp oraz jakie kolejne kroki mogą podjąć w swoim samorozwoju.

Wykorzystuję te pytania pod koniec każdego semestru. Uczniowie_uczennice zapisują odpowiedzi dla siebie, chętni dzielą się tymi fragmentami, którymi chcą. Warto także jako klasa porozmawiać na forum o tym, co ważnego się wydarzyło w ostatnich tygodniach, co sprawiło, że poczuli się jak grupa, co wzmacniało ich relacje, a co utrudniało. Takie rozmowy są trudne, ale zdecydowanie warto tworzyć na nie przestrzeń.

Pomocą może się okazać porozumienie bez przemocy, czyli odwoływanie się do faktów (tego, co usłyszeliśmy, zobaczyliśmy), naszych uczuć (jakie emocje, uczucia wywołało to, usłyszeliśmy/zobaczyliśmy) i jakie w związku z tym mamy oczekiwania (chcielibyśmy, aby w przyszłości …). Dla przykładu: Kiedy powiedziałeś “Janek jest głupi” zrobiło mi się przykro i chciałabym, abyś w przyszłości nie używał zwrotów, które kogoś obrażają.

Daj znać, czy chciałbyś_chciałbyś narzędzia pomocne w ćwiczeniu z uczniami_uczennicami porozumienie bez przemocy! Mogę się podzielić tym, co się sprawdziło u mnie.

Jeśli skorzystałeś_skorzystałaś z moich materiałów – koniecznie daj mi znać, co się sprawdziło u Ciebie, a co wymaga poprawy. Będę wdzięczna za sugestie. Dzięki wielkie, że tu jesteś!

Ściskam mocno!
Samanta (ona/jej)

Jeśli chcesz ze mną zmieniać edukacji, to koniecznie odwiedź mój profil w serwisie Patronite!