Jeśli należysz do osób, które ogrania strach a nawet panika na samą myśl o ważnym teście czy sprawdzianie, a stres paraliżuje logiczne myślenie, to wiedz, że nie jesteś sam/a. Wiele ludzi cierpi z tego powodu, często nie wiedząc, jak mogą sobie pomóc. Jeśli zastanawiasz się, jak przygotować się do egzaminu lub sprawdzianu, aby uniknąć stresu i negatywnych emocji, to zapraszam Cię do lektury tego tekstu.

Wpis o tym jak przygotować się do egzaminu, planowałam już wcześniej. Miał on bazować głównie na moich doświadczeniach oraz sprawdzonych sposobach moich znajomych, jednak poszerzyłam spojrzenie o książkę, na którą przypadkowo trafiłam w bibliotece. Po którą raczej uczący się by nie sięgnął, bo przecież mamy lepsze źródło wiedzy – Internet 😉 Niniejszy wpis jest, zatem wypadkową trzech różnych źródeł. Przygotowywałam go jednak z myślą o tym, aby był jak najbardziej przydatny i odpowiadał na Twoje potrzeby.

Jak przygotować się do egzaminu w 3 krokach

Tak, to tylko (i aż!) trzy kroki. Są one nieco rozbudowane, ale z pewnością sobie poradzisz, jeśli je dokładnie przeanalizujesz.

1. Dowiedz się, co Ci przeszkadza w przygotowaniu się do egzaminu/sprawdzianu

Przyczyn, które utrudniają Ci przygotowanie do egzaminu czy sprawdzianu może być wiele. To one sprawiają też, że czujesz się sfrustrowany/a, stresujesz się, poddajesz się, aż w końcu mówiąc potocznie – „wykładasz się” na teście. Aby uniknąć takiej sytuacji powinieneś rozpoznać przyczynę czy też trudność, która blokuje Twoje możliwości, taką przyczyną może być:

a) trudność w uczeniu się, zapamiętywaniu i przypominaniu sobie

nie chodzi tutaj o to, że jesteś mniej zdolny/a, a jedynie o to w jaki sposób się uczysz,

*jakie masz nastawienie do danego przedmiotu/dziedziny, czy wzbudza on w Tobie ciekawość,

*znaczącą rolę odgrywa tu skupienie, koncentracja a raczej ich brak.

 

b) zła organizacja pracy

*brak planowania swojej nauki,

*brak systematyczności w uczeniu się, nauka „na ostatnią chwilę”,

*brak rozeznania w materiale, który należy opanować (jaki materiał obowiązuje do sprawdzianu?),

*brak rzetelnych źródeł informacji: niekompletne notatki, niewłaściwy podręcznik, główne źródło pozyskiwania informacji Internet (korzystanie z niezweryfikowanych stron, opieranie swej wiedzy o np. bryki, zadania.pl, sciaga.pl, etc.)

 

c) złe warunki do uczenia się

*brak odpowiedniego miejsca do uczenia się – np. za mała przestrzeń, gdzie nie możesz zająć wygodnej dla siebie pozycji,

*bałagan w miejscu pracy (stosy kartek, zeszytów, kubków i innych bibelotów, które są zbędne przy nauce do konkretnego przedmiotu),

*miejsce niekomfortowe dla Twojego samopoczucia, np. rozmawiające osoby, hałas, nieodpowiednia temperatura,

*”rozpraszacze” na widoku – chodzi oczywiście o telefony, tablety, komputer, dla niektórych będzie to nawet muzyka (inni lubią się przy niej uczyć, a innych to rozprasza). Sprawa jest utrudniona, jeśli musisz korzystać np. z określonego programu komputerowego, wtedy rozpraszać mogą Cię media społecznościowe.

 

d) trudność „ze sprzedawaniem” własnej wiedzy

*brzmi to pokrętnie, ale chodzi o to, że możesz mieć problem z prezentacją swojej wiedzy czy też pokazaniem nauczycielowi/egzaminatorowi, że naprawdę to umiesz. Czasem egzaminujący może wymagać konkretnie sformułowanych odpowiedzi i tylko te zaliczać lub punktować wyżej.

 

d) trudności z własną osobą

*brak pewności siebie,

*niska samoocena lub postrzeganie się jako ucznia, który nic nie umie albo z tego konkretnego przedmiotu jest słaby,

*martwienie się na zapas,

*nieumiejętność doprowadzenia pracy do końca w obliczu przeszkód,

*problemy, które zaprzątają Ci umysł i nie pozwalają skoncentrować na czymś innym.

 

e) zanik motywacji

*Może wynikać z Twojego podejścia nie tylko do przedmiotu czy nauczyciela, ale również do miejsca – szkoły. Jeśli ciągle słyszysz narzekania, złe opinie na temat przestrzeni, w której przebywasz, automatycznie zaczynasz sam/a tak postrzegać to miejsce czy osoby. To w znacznym stopniu obniża motywację do nauki.

*brak zainteresowania przedmiotem/dziedziną, a więc uczysz się, bo musisz się tego uczyć i nie odczuwasz żadnej przyjemności.

*bak celu i poczucia sensu, który mógłby Cię zmotywować do podjęcia wysiłku, np. myślenie „To mi się w życiu nie przyda”, w sposób znaczny wpływa na Twoje nastawianie do przedmiotu. A może ktoś zwyczajnie nie pokazał Ci, że to czego się uczysz dziś na tej konkretnej lekcji, można praktycznie wykorzystać w życiu?

2. Dowiedz się, jak możesz usprawnić swoją pamięć

Wszystkie czynniki wpływające na trwałość wprowadzania informacji do pamięci Zbigniew Łucki umieścił w ładnej tabelce (str. 117). Ja ją nieco zmodyfikowałam na potrzeby mojego wpisu.

CZYNNIK DUŻA TRWAŁOŚĆ WYSTĘPUJE, GDY MAŁA TRWAŁOŚĆ WYSTĘPUJE, GDY PRADY DLA UCZĄCYCH SIĘ
intensywność uczysz się z zainteresowaniem i uwagą. uczysz się na „siłę”, a Twoje myśli są gdzie indziej. Staraj się koncentrować na tym, czego się uczysz.
efektywność uczenie się daje Ci zadowolenie i sukces. uczenie się nie daje Ci przyjemności. Postaraj się znaleźć w sobie motywację do nauki, znajdź praktyczną stronę tego, czego się uczysz.
przynależność to, czego się uczysz, kojarzy Ci się z tym, co już umiesz. ucząc się, nie kojarzysz informacji ze sobą. Wykorzystuj naturalną skłonność umysłu do kojarzenia. Buduj „szkielet” wiedzy, twórz mapy mentalne.
uniwersalność uczysz się wieloma zmysłami jednocześnie. uczysz się tylko jednym zmysłem, np. wzorkiem. Staraj się uczyć, angażując różne zmysły: wzorku, słuchu, dotyku. Ucz się poprzez obrazy, nagrania, uczucia (emocje towarzyszące).
atrakcyjność źródło, z którego się uczysz, uważasz za atrakcyjne. uczysz się z odstręczającego źródła. Szukaj źródeł wiedzy sprawiających Ci przyjemność: ładnie wydane książki, własne kolorowe materiały, miły nauczyciel, etc.
pierwszeństwo robisz coś pierwszy raz w życiu. robisz coś wiele razy rutynowo. Pierwszy kontakt z przedmiotem powinien być przemyślany.
świeżość robiłeś coś niedawno. coś wydarzyło się dawno temu. Powtarzaj materiał, mimo iż go jeszcze pamiętasz.
częstotliwość robisz coś często. robisz coś rzadko. Powtarzaj regularnie materiał.

Jeśli już rozpoznałeś/ałaś swoje problemy utrudniające przygotowanie się do egzaminu czy sprawdzianu oraz dowiedziałeś/ałaś się jak pomóc swojej pamięci, to teraz czas na wskazówki…

jak przygotować się do egzaminu

3. Jak przygotować się do egzaminu lub sprawdzianu

Przed Tobą lista rzeczy, które jest dobrze praktykować, przygotowując się do ważnego testu, sprawdzianu czy egzaminu.

1. Dowiedz się jaki materiał obejmuje do sprawdzianu/testu/egzaminu. Świadomość tego, ile powinieneś materiału opanować zazwyczaj działa motywująco.

2. Zaplanuj swoją naukę, podziel materiał na mniejsze partie/działy i przeznacz konkretny czas na naukę w poszczególne dni -> nawyk ten zaowocuje w przyszłości, będziesz mistrzem w zarządzaniu czasem 😉

3. Przystępuj do nauki wypoczęty/a i wyspany/a.

4.  Pracuj intensywnie przez cały czas, w którym siedzisz nad książką czy zeszytem.

5.  Zmieniaj co jakiś czas formę przyswajania wiedzy (np. teorię na zadania) lub przedmiot nauki.

6. Usuń rozpraszacze z zasięgu wzroku.

7.  Zapewnij sobie ciszę w miejscu nauki i porządek w miejscu pracy.

8.  Dbaj o wygodną pozycję (odpowiednie meble).

9.  Dbaj o właściwe oświetlenie.

10. Nie ucz się bezpośrednio po obfitym posiłku.

11.  Co godzinę rób przerwy 10 – 15 minutowe.

12.  Jeśli Cię coś zaciekawi, nie przerywaj i pracuj aż do znużenia.

13. Powtórz materiał przed udaniem się na spoczynek.

 

Dla tych, którzy zechcieliby zgłębić zarządzaniem czasem, polecam te oto dwa artykuły:

10 prostych sposobów na dobre zarządzaniem czasem

Jak się ogarnąć, kiedy Twoje życie to jeden wielki chaos? Najlepsze triki na organizację czasu.

A Ty jakie masz sposoby na przygotowanie się do egzaminu lub sprawdzianu?Mam nadzieję, że wpis okazał się pomocny, jeśli tak – podziel się nim z innymi!

*Do  tego wpisu skorzystałam z książki Zbigniewa Łuckiego, Jak zdać egzamin (Kraków 1998).