Jeśli masz ochotę nieco bliżej poznać mnie oraz moje zainteresowania badawcze, to zachęcam Cię do zapoznania się z moimi publikacjami naukowymi oraz popularnonaukowymi. Lista ta na bieżąco jest uzupełniana. Udostępniam Ci materiały, które mogą Cię zainteresować, które możesz wykorzystać w swojej codziennej pracy nauczycielskiej czy rodzicielskiej. Myślę, że mogą również stać się punktem wyjścia do rozmowy o: wrażliwości, empatii, edukacji dla klimatu, ekokrytyce, dydaktyce i być może czymś jeszcze.
Zapraszam do lektury!
Publikacje naukowe
Od 2019 roku zaczęłam intensywniej udzielać się w obszarze naukowym. Rozpoczęłam przygodę z konferencjami, na których jestem nie tylko słuchaczką, również prelegentką. Moje zainteresowania badawcze dotyczą szeroko rozumianej dydaktyki literatury. Interesuje mnie tylko sposób czytania, ale również uczenia o literaturze.
W czytaniu szkolnym stosuję przede wszystkim etyczny model czytelniczy, do którego przekonała mnie Krystyna Koziołek wraz z Anną Janus-Sitarz. Na zajęciach prowadzonych przez profesorkę Janus-Sitarz (rok akademicki 2014/2015) w końcu znalazłam odpowiedź na nurtujące mnie pytanie – Jak czytać literaturę w szkole? Z tym pytaniem łączył się szereg innych rozterek:
- Po co tak naprawdę czytamy literaturę w szkole?
- Czym jest kanon i dla kogo jest ważny?
- Jaką rolę powinien pełnić spis lektur szkolnych?
- Co sprawi, że uczniowie_uczennice zechcą czytać lektury szkolne?
- Jak czytać literaturę piękną dawną z dwunastolatkami?
- Jak przez czytanie uczyć wrażliwości?
- Jak tworzyć społeczność czytającą?
Lista pytań znacząco się wydłużyła, niektóre z nich zostały zmodyfikowane, na niektóre znalazłam odpowiedź, są takie, które pozostają wciąż bez odpowiedzi. Owocem tej drogi, którą wciąż sobie drepczę, są publikacje naukowe.
Gdzie można przeczytać moje publikacje?
Przed Tobą lista książek, w których znajdują się moje teksty. Mam nadzieję, że znajdziesz w nich coś dla siebie. 🙂
Współautorska monografia: „Czytanie w praktyce polonistycznej. O odbiorze lektur szkolnych”,
Mój tekst: Część I, „Czytanie bliskie uczniom – od teorii do praktyki”
Wydawnictwo: ArchaeGraph
Miejsce i rok wydania: Łódź 2020
Dostęp do całej pracy za darmo.
Pokonferencyjna monografia: „Relacje ludzi oraz zwierząt. Na styku podobieństw i różnic” pod redakcją Anny Krzepiet
Mój tekst: „Ekokrytyka i etyczne czytanie „W pustyni i w puszczy” w praktyce polonistycznej”.
Wydawnictwo: Fundacja dd!kk
Miejsce i rok wydania: Siemianowice Śląskie 2020
Dostęp do mojego artykułu za darmo.
Publikacja w serii wydawniczej W STRONĘ EDUKACJI, TOM III: „Lektura wobec wyzwań współczesności”, pod redakcją Doroty Karkut oraz Agaty Kucharskiej-Babuli
Mój tekst: „Lekturownik jako sposób czytania lektur szkolnych”.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
Miejsce i rok wydania: Rzeszów 2020
Dostęp do całej pracy za darmo tylko w bibliotekach.
Publikacje popularnonaukowe
Regularnie pisałam lub piszę oraz opracowuję materiały dla takich czasopism jak:
1 Comments